Памятка па азнаямленні з кніжнай графікай і ілюстрацыяй
Распрацавана абласной творчай групай намеснікаў загадчыкаў па асноўнай дзейнасці ўстаноў дашкольнай адукацыі Мінскай вобласці.
Першая малодшая група
Адукацыйная галіна “Выяўленчае мастацтва”
Успрыманне твораў выяўленчага мастацтва
Развіваць: здольнасць успрымаць творы мастацтва (кніжная ілюстрацыя), эмацыянальна адгукацца на змест вобраза, яго мастацкія асаблівасці (колер, форма, асноўныя часткі і дэталі); цікавасць да выяўленчай дзейнасці, жаданне займацца ёй; спосабы пазнання вобразаў выяўленчага мастацтва; уменне ўстанаўліваць сувязь паміж знаёмымі прадметамі, з’явамі навакольнага свету і іх выявамі ў ілюстрацыях дзіцячых кніг;
фарміраваць: спосабы зрокавага абследавання для ўдакладнення ўяўленняў аб прадметах, народнай цаццы;
выхоўваць жаданне ўдзельнічаць у сумеснай творчай дзейнасці з дарослым і іншымі дзецьмі, у засваенні элементарных прыёмаў выяўленчай дзейнасці.
Рэкамендаваныя творы выяўленчага мастацтва Кніжная графіка і ілюстрацыі:
А. Лось да кніг «Малышок» (уклад. Р. Міронава), «Калыханкі» (уклад. У. Ліпскі); Т. Бярэзінскай да кнігі «Песенька ў карцінках. Калыханка»; Ю. Васняцова да казкі «Теремок»; Я. Рачава да казкі «Колобок»; У. Суцеева да казак «Кто сказал «Мяу»?», «Цыплёнок и утёнок» (тэкст мастака) і інш.
Адукацыйная галіна “Мастацкая літаратура”
Фарміраваць уменні сачыць за развіццём дзеяння ў казках з наглядным суправаджэннем (карцінкі); актыўна выказваць свае ўражанні, адказваць на пытанні па змесце ілюстрацый; самастойна разглядваць кнігі, пазнаваць герояў літаратурных твораў і іх дзеянні пры разгляданні ілюстрацый.
Другая малодшая група
Адукацыйная галіна “Выяўленчае мастацтва”
Успрыманне твораў выяўленчага мастацтва
Развіваць эмацыянальна пазітыўнае стаўленне да даступных відаў выяўленчага мастацтва (народнае дэкаратыўна-прыкладное мастацтва, кніжная графіка, скульптура). Фарміраваць (развіваць) уменні: разумець змест ілюстрацыі, скульптуры малых форм, прадметаў дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва, яго сувязь са сродкамі выразнасці мастацкага твора (яркасць каляровых вобразаў у ілюстрацыях, народнай цаццы; дзеянні персанажаў; кампазіцыйнае рашэнне, дынаміка); адрозніваць віды мастацтва (графіка, скульптура, дэкаратыўна-прыкладное мастацтва); параўноўваць сродкі выразнасці твора выяўленчага мастацтва (колер, кампазіцыя, форма); аналізаваць мастацкія вобразы. Выхоўваць эстэтычныя пачуцці пры ўспрыманні твораў выяўленчага мастацтва, жаданне эмацыянальна адгукацца на іх мастацкія вобразы.
Рэкамендаваныя творы выяўленчага мастацтва. Кніжная графіка і ілюстрацыі:
А. Лось да апавядання «Дзесяць дзён у Барку» (тэкст мастака), да кнігі «Светлячок» (скл. Р. Міронава); Т. Бярэзінскай да зборніка беларускіх народных скорагаворак «Мама-мышка сушыла шышкі», беларускай народнай песенькі «Сядзіць мядзведзь на калодзе»; М. Селешчука да верша Т. Кляшторнай «Паўцякалі цацкі», казкі Змітрака Бядулі «Скарб»; Н. Паплаўскай да казкі Ш. Перо «Красная Шапочка», верша А. Вольскага «Лясныя мастакі»; У. Савіча да зборніка вершаў В. Коўтун «Вясёлы заасад»; В. Отчыка да казкі «Зелёный грач», беларускіх народных казак «Піліпкасынок», «Аленка»; У. Басалыгі да казкі «Пшанічны каласок»; Л. Такмаковай, Б. Дзехцярова, М. Успенскай, М. Усцінава, У. Суцеева, Ю. Васняцова, С. Бардзюг, Н. Трапянок і інш. да рускіх народных казак і твораў рускіх пісьменнікаў.
Сярэдняя група
Адукацыйная галіна “Выяўленчае мастацтва”
Успрыманне твораў выяўленчага мастацтва
Фарміраваць (развіваць) уменні: з дапамогай дарослага разумець змест кніжнай і прыкладной графікі, эмацыянальна рэагаваць пры ўспрыманні твораў мастацтва; вызначаць характар мастацкага вобраза ў творах выяўленчага мастацтва і яго сувязь з выразнымі сродкамі, абранымі мастаком (колер, кампазіцыя, контур, дынаміка); адрозніваць віды мастацтва (графіка, скульптура, дэкаратыўна-прыкладное мастацтва, архітэктура, дызайн); сродкі выразнасці твора.
Выхоўваць каштоўнаснае стаўленне да твораў мастацтва, эстэтычныя пачуцці.
Рэкамендаваныя творы выяўленчага мастацтва Кніжная графіка і ілюстрацыі:
А. Лось да апавядання «Дзесяць дзён у Барку» (тэкст мастака), да кнігі «Светлячок» (скл. Р. Міронава); Т. Бярэзінскай да зборніка беларускіх народных скорагаворак «Мама-мышка сушыла шышкі», верша В. Зуёнка «Хата, поўная гасцей», беларускай народнай песенькі «Сядзіць мядзведзь на калодзе»; Н. Селешчука да верша Т. Кляшторнай «Паўцякалі цацкі», казкі Змітрака Бядулі «Скарб»; Н. Паплаўскай да казкі Ш. Перо «Красная Шапочка», верша А. Вольскага «Лясныя мастакі»; У. Савіча да зборніка вершаў В. Коўтун «Вясёлы заасад»; В. Отчыка да казкі «Зелёный грач», беларускіх народных казак «Піліпка-сынок», «Аленка»; У. Басалыгі да казкі «Пшанічны каласок»; Л. Такмакова, Б. Дзехцярова, М. Успенскай, Н. Усцінава, В. Суцеева, Ю. Васняцова, С. Бардзюг, Н. Трапянок і інш. да рускіх народных казак і твораў рускіх пісьменнікаў.
Старшая група
(Выхаванцы ад 5 да 6 гадоў)
Адукацыйная галіна “Выяўленчае мастацтва”
Развіваць выяўленчыя і канструктыўныя здольнасці, эмацыянальна пазітыўнае стаўленне да даступных відаў выяўленчага мастацтва (жывапіс, кніжная графіка); уменне распазнаваць выразныя сродкі мастацкага вобраза ў творах мастацтва. Фарміраваць вопыт мастацкага ўспрымання, уяўленні пра дэкаратыўна-прыкладное мастацтва; працу мастака, скульптара, архітэктара, дызайнера, майстра прыкладнога мастацтва. Развіваць уменні: з дапамогай дарослага і самастойна адрозніваць жанры жывапісу (пейзаж, нацюрморт, партрэт); віды кніжнай графікі (станковая, прыкладная), скульптуры (скульптура малых форм) і разумець змест гэтых твораў; вызначаць характар мастацкага вобраза і яго сувязь з абранымі выразнымі сродкамі, сюжэтную лінію твора, разумець задуму мастака; ацэньваць твор мастацтва, выказваць сваё стаўленне да яго; адрозніваць і аналізаваць: віды мастацтва, жанры жывапісу; сродкі выразнасці твора (колер, кампазіцыя, рытм, контур, дынаміка); віды кніжнай графікі, скульптуры, асаблівасці беларускага дэкаратыўна прыкладнога мастацтва (традыцыйнасць, каларыт, кампазіцыйнае рашэнне, элементы арнаменту). Выхоўваць каштоўнаснае стаўленне да мастацтва, эстэтычныя пачуцці.
Рэкамендаваныя творы выяўленчага мастацтва
Кніжная графіка і ілюстрацыі: ілюстрацыі Я. Рачова, Я. Чарушына да рускіх народных казак; Е. Лось да беларускіх народных казак «Два маразы», «Залатая яблынька», М. Селешчука да зборніка беларускіх народных казак «Бацькаў дар», Н. Паплаўскай да зборніка казак замежных пісьменнікаў «Каліф-бусел».
Выхаванцы ад 6 да 7 гадоў
Успрыманне твораў выяўленчага мастацтва
Развіваць мастацкае ўспрыманне. Фарміраваць уяўленні: аб відах мастацтва: выяўленчых (жывапіс, графіка, скульптура), архітэктуры, дэкаратыўна-прыкладным, дызайне; іх асаблівасцях; працы мастака, скульптара, архітэктара, дызайнера, майстра прыкладнога мастацтва. Фарміраваць (развіваць) уменні: разумець задуму мастака, вызначаць і называць выразныя сродкі, выкарыстаныя для яе ажыццяўлення: колер (цёплыя і халодныя тоны), каларыт, святлацень, кампазіцыю, дынаміку; адрозніваць жанры выяўленчага мастацтва: партрэт, пейзаж, нацюрморт; сумесна з дарослым вызначаць стыль малюнка (рэальны, умоўны); адрозніваць віды мастацтва; аналізаваць сродкі выразнасці твора, параўноўваць варыянты іх выкарыстання ў творах розных відаў мастацтва. Выхоўваць каштоўнаснае стаўленне да мастацтва, жаданне пазнаваць і разумець асаблівасці мастацкіх вобразаў розных відаў мастацтваў.
Рэкамендаваныя творы выяўленчага мастацтва. Кніжная графіка і ілюстрацыі:
серыя графічных лістоў Н. Паплаўскай. «Дзеці і прырода»; В. Савіча да зборніка «На залатым ганку сядзелі»; У. Басалыгі да зборніка вершаў Якуба Коласа «Усход сонца»; У. Канашэвіча, Ю. Каровіна, У. Лебедзева, Я. Рачова, Я. Чарушына і іншых мастакоў да рускіх народных казак і твораў рускіх пісьменнікаў; Е. Лось. Серыя «Дзеці Белавежжа» і інш.
Азнаямленне з кніжнай графікай і ілюстрацыяй дзяцей дашкольнага ўзросту.
Адным са сродкаў актыўнага ўспрымання і засваення літаратурнага твора з’яўляецца ілюстрацыя. Ілюстрацыя ў кнізе – гэта першая сустрэча дзяцей са светам выяўленчага мастацтва і кніжнай графікі. Падбіраючы малюнкі, варта памятаць, што яны не толькі тлумачаць тэкст, але і актывізуюць фантазію, уяўленне, выхоўваюць эстэтычны густ.
Выбіраючы кнігу для дзяцей, неабходна ацэньваць яе не толькі літаратурны твор, але і непарыўны комплекс слоўнага і выяўленчага мастацтва. Ілюстрацыі, якія суправаджаюць тэкст, павінны быць высокамастацкімі, добра выкананымі графічна, пазнавальнымі, верагоднымі, дынамічнымі, даступнымі разуменню дзяцей.
З ілюстрацыі пачынаецца працэс выбару дзіцем кнігі для чытання. Яна спрыяе разуменню дзіцем літаратурнага тэксту, фарміруе ўяўленне аб персанажах, пра змест тэксту, утрымлівае ў сабе ацэнку падзей і герояў літаратурнага дзеяння. Ілюстрацыя дапамагае дзецям увайсці ў літаратурны свет, адчуць яго, пазнаёміцца і пасябраваць з героямі твораў. Жыццёвы вопыт дзіцяці невялікі, і яму складана ўзнавіць у сваім уяўленні тое, пра што апавядае пісьменнік. Яму неабходна ўбачыць, паверыць. Тут у кнігу ўступае мастак. Мастак прыходзіць да дзіцяці, калі той яшчэ не ўмее казаць, і, разам з бацькамі, з аўтарам дзіцячай кнігі, становіцца першым выхавальнікам і настаўнікам.
Малюнак-ілюстрацыя, размешчаны ў дзіцячай кніжцы, дапамагае выхавальніку паўней растлумачыць дзіцяці прачытаны тэкст, але, можа і перашкодзіць ўспрыманню, калі паказаць яго не ў час. Трэба, каб ілюстрацыя вынікала за словам, а не наадварот: інакш яркі малюнак можа захапіць дзяцей настолькі, што яны будуць толькі яго і ўяўляць сабе ў думках, зрокавы вобраз не злучыцца са словам, таму што дзеці “не пачуюць” слова, яго гукавы сэнс іх не зацікавіць. Выключэнне складае маляўнічая вокладка кнігі, якая выклікае цікавасць да дадзенай кнігі.
Пасля таго як кніга прачытана, увага дзяцей зафіксавана на яе змесце, выхавальнік павінен паказаць ілюстрацыі да яе. Дзеці пазнаюць на іх герояў, рэчы, падзеі, аб якіх ішла гаворка ў тэксце. Пры паўторным чытанні кніжкі пасля разглядвання ілюстрацый слоўнікавы матэрыял засвойваецца дзецьмі вельмі інтэнсіўна.
У залежнасці ад узросту дзяцей выхавальнік мяняе прыёмы разглядвання мастацкіх ілюстрацый да кніжак. Прыёмы могуць быць наступныя:
1) распазнаванне дзіцем персанажаў, рэчаў (“Даведайся, хто гэта?”; “Пакажы, дзе хто ці што?”);
2) суаднясенне слоў тэксту з малюнкамі (“Знайдзі карцінку да такіх слоў ...”; “Якія словы падыходзяць да гэтага малюнка?”);
3) адзнака дзіцем колеру намаляваных прадметаў, выразнасці жэсту героя, размяшчэння фігур (“Чаму падабаецца табе гэтая карцінка?”);
4) параўнанне ілюстрацый розных мастакоў да аднаго і таго ж твору.
Першая малодшая група |
|
Формы, метады і прыёмы |
Цэнтральнае месца сярод метадаў і прыёмаў у гэтым узросце адводзіцца: гульнявым прыёмам, славесным метадам і паказу як спосабу адлюстравання. Выкарыстоўваюцца: - гульнявыя прыёмы і сітуацыі; - гульнявыя практыкаванні. Гульнявыя прыёмы і сітуацыі прымяняюцца: • пры тлумачэнні; • у кіраўніцтве самастойнай мастацкай дзейнасцю дзяцей; • ў ацэнцы прадуктаў мастацкай творчасці. Выкарыстоўваецца прыём называння (паказу) пералічаных выхавальнікам на малюнках персанажаў і рэчаў. |
Асаблівасці ўспрымання |
Для дзяцей дадзенага ўзросту характэрна: залежнасць разумення тэксту ад асабістага вопыту дзіцяці; ўсталяванне простых сувязяў, калі падзеі ідуць адна за другой; у цэнтры ўвагі галоўны персанаж, дзеці часцей за ўсё не разумеюць яго перажыванняў і матываў учынкаў; эмацыянальныя адносіны да герояў ярка афарбаваны. |
Парады па выкарыстанні
|
Дзіцяці, можна даць у рукі любую карцінку - яснасць, прастата і выразнасць графічнага твора - вось тры патрабаванні, якія прад’яўляе выхаванец да выявы. За знешняй прымітыўнасцю малюнка хаваецца змест і разуменне навакольнага свету. Дзіцячае ўспрыманне патрабуе, каб прадмет быў намаляваны старанна, з улікам усіх дэталяў. Дзіцяці неабходна адрозніваць усе часткі прадмета: чалавек не павінен быць намаляваны ў профіль або ў якім-небудзь яшчэ нязвыклым і цяжка вядомым ракурсе, ногі ў жывёл не павінны накрываць адна адну, а быць цалкам прамаляваныя і г.д. Дзіця не павінна сутыкацца з цяжкасцямі разглядаючы незразумелую карцінку. а з першага погляду распазнаваць намаляваныя прадметы. Малюнак павінен быць каляровым, у такім выпадку дзіцяці ў ім разабрацца лягчэй: колер дапамагае даведацца прадмет і знайсці яго на лісце. У колеры, як і ў самім малюнку, неабходна прытрымлівацца пэўных патрабаванняў - прадмет павінен быць намаляваны на малюнку ў сваёй натуральнай, “прыроднай” размалёўцы. Важна звярнуць увагу і на кампазіцыю малюнка. Яна павінна быць простая і выцякаць непасрэдна з сюжэту кнігі. Трэба каб дзіця з першага погляду “разумела” карцінку, суадносячы яе з толькі што прачытаным тэкстам. Выхавальнік паказвае выхаванцам, якія сядзяць перад ім карцінкі да вядомага твора з галоўным персанажам . (Успамінае, што пры першым чытанні гэтага твора дзеці разглядалі цацку) і звяртаецца то да аднаго, то да другога дзіцяці з пытаннямі: Пакажы, дзе (назва персанажа)?. Дакраніся да яго пальчыкам. (Адно дзіця паказвае) А цяпер ты, пакажы, дзе....(другое паказвае) Пасля разглядваюцца і параўноўваюцца карцінкі. Больш складаная для дзяцей праца - называнне персанажа, прадмета, яго часткі, названых выхавальнікам на малюнку У вельмі рэдкіх выпадках дзеці глядзяць карціны моўчкі. Выхавальнік павінен падтрымліваць гутарку з выхаванцамі, вучыць іх правільна называць прадметы і некаторыя іх характэрныя прыкметы, дапамагаючы лепш зразумець змест карціны. Разглядаючы карцінкі дзеці цікавяцца, што намалявана, пазнаюць знаёмыя прадметы і з’явы, знаёмяцца з тымі, якіх раней не ведалі. |
Другая малодшая група |
|
Формы, метады і прыёмы |
Пры азнаямленні з кніжнай графікай дзяцей 3-4 гадоў можна адначасова разглядаць некалькі ілюстрацый і прадугледзець паўторны прагляд ілюстрацый, арыентучыся на зацікаўленасць дзяцей. Асноўныя прыёмы працы: гутарка, апытанні, абыгрыванне, драматызацыі, выкарыстанне музычных кампанентаў. |
Асаблівасці ўспрымання |
Для дзяцей 3-4 гадоў асноўнай прыкметай распазнавання намаляванага вобразу з’яўляецца форма, колер жа мае другаснае значэнне. Галоўным у разуменні зместу дзеяння на малюнку для дзяцей з’яўляецца прадмет, з якім чалавек здзяйсняе дзеянне. Кнігі з яркімі, прыгожымі ілюстрацыямі мастакоў адкрываюць перад дзіцем акно ў свет жывых вобразаў, у свет фантазіі. |
Парады па выкарыстанні
|
У дадзенай групе варта размяркоўваць зрокавае і слыхавое ўспрыманне. Калі “герой” не знаёмы дзецям, то выхавальнік з дзецьмі ўважліва разглядае карцінку, а ўжо потым выхаванцы слухаюць аповяд да ўбачанага. Выхавальнік спачатку чытае ўвесь тэкст цалкам (калі дзеці раней бачылі “героя” твора, то ім не трэба да чытання тлумачыць і паказваць яго). Затым, пры паўторным чытанні, педагог паказвае дзецям карцінкі, якія паказваюць “герояў” тэксту ў адпаведных сітуацыях. Потым ён раздае дзецям кнігі, каб яны самі маглі яшчэ раз разгледзець малюнкі. Пасля таго як карцінкі разгледзелі, тэкст чытаецца яшчэ раз без звароту да ілюстрацый. Праца ідзе ў вызначаным парадку: 1) выхавальнік чытае тэкст без паказу малюнкаў, каб фіксаваць увагу дзяцей на словах, якія малююць мастацкія вобразы, 2) чытае тэкст з адначасовым паказам малюнкаў, якія ілюструюць словы пісьменніка, 3) дзеці самастойна разглядаюць карцінкі, 4) выхавальнік чытае тэкст яшчэ раз без паказу ілюстрацый. Займаючыся з дзецьмі 3-4 гадоў, важна прыцягнуць іх увагу да карціны. Дзеці гэтай узроставай групы могуць убачыць характар герояў (добры, злосны, хітры). Таму выхавальнікам задаюцца пытанні не толькі на распазнаванне вобразу, але і вызначэнне характару герояў. Выкарыстоўваюцца прыёмы, пры дапамозе якіх можна зацікавіць дзіця зместам карціны: выхаванцу прапаноўваецца паставіць сябе на месца таго, хто з’яўляецца дзеючай асобай у карціне, дзіця становіцца героем цікавай для яго падзеі і з захапленнем пачынае распавядаць пра самога сябе. Выхавальнік каменціруе адказы дзяцей і падахвочвае іх фантазіраваць. Вучыць дзяцей заўважаць характар герояў праз колер, жэсты, позу, выраз твару, вачэй і г.д. |
Сярэдняя група |
|
Формы, метады і прыёмы |
Педагог выкарыстоўвае у рабоце наступныя прыёмы: - суаднясенне слоў тэксту з малюнкамі; - апытанне дзецей, з мэтай выяўлення асобасных уласцівасцей характару персанажа, яго ўчынкаў; - гутарка з нескладанымі высновамі, абагульненнямі. - ацэньванне выхаванцамі колеру намаляваных прадметаў, выразнасці жэстаў героя, размяшчэння фігур і інш. |
Асаблівасці ўспрымання |
У сярэднім узросце адбываюцца змены ва ўспрыманні, разуменні і асэнсаванні тэксту, што звязана з пашырэннем вопыту дзіцяці. Выхаванцы могуць устанавіць простыя прычынныя сувязі ў сюжэце, у цэлым правільна ацэньваюць учынкі герояў. У іх ўзнікае пільная цікавасць да зместу твора, што вядзе да пазнання яго ўнутранага сэнсу. |
Парады па выкарыстанні
|
Праца выхавальніка на занятках з выкарыстаннем кніжнай ілюстрацыі можа складацца ў тым, што ён чытае малюсенькі ўрывак (такі, да якога ёсць ілюстрацыя) і просіць дзіця паказаць карцінку, якая адпавядае прачытанаму. Перад паўторным чытаннем твора дзеці разглядаюць карцінкі ў кніжцы. Магчымы і адваротны варыянт: педагог паказвае карцінку і просіць дзіця ўспомніць, які момант з казкі тут намаляваны. Гэты ж прыём выкарыстоўваецца і пры разглядванні звычайных пласкасных ілюстрацый. У дзіцяці пачынае ў поўнай меры функцыянаваць механізм фарміравання цэласнага вобразу сэнсавага зместу ўспрынятага тэксту. |
Старшая група |
|
Формы, метады і прыёмы |
Выкарыстоўваюцца славесныя метадычныя прыёмы ў спалучэнні з нагляднымі: - знаёмства з пісьменнікам: дэманстрацыя партрэта, аповяд пра яго творчасць, разглядванне кніг, ілюстрацый да іх; - прагляд фільмаў, сюжэтаў, прэзентацый па літаратурных творах (магчымы толькі пасля знаёмства з тэкстам); -параўнанне ілюстрацый розных мастакоў да аднаго і таго ж твору. |
Асаблівасці ўспрымання |
Успрыманне залежыць ад падрыхтаванасці дзіцяці, ад характару яго эстэтычнага светапогляду, кола інтарэсаў, псіхалагічнага стану. Разглядаючы ілюстрацыю, дзеці не толькі эмацыйна адгукаюцца на колер і форму, але і асэнсоўваюць тое, што намалявана. Яны эмацыйна ўспрымаюць вобраз, праяўляюць жаданне яшчэ раз разгледзець малюнак. Пачынаюць разумець памяншэнне аддаленага прадмета (бліжэй - далей). |
Парады па выкарыстанні
|
Ілюстрацыі ў кнізе адыграваюць у гэты перыяд надзвычай важную ролю. Часта дзіця на ўсё жыццё захоўвае ў памяці карцінку з дзіцячай кнігі - страшную, смешную, сумную. Уражанне дзіцяці ад ілюстрацыі залежыць ад тэхнікі яе выканання, ад ступені эмацыйнага ўздзеяння тэксту, да якога яна адносіцца. Але, паколькі развіццё дзіцяці ў адным і тым жа ўзросце рознае, таму неаднолькава і іх ўспрыманне адных і тых жа з’яў навакольнага свету. У гэты перыяд ужо асабліва добра пачынае выяўляцца індывідуальнасць характару маленькага чалавека. Таму вывесці формулу “ідэальнай” ілюстрацыі для гэтага ўзросту нельга. Малюнак (па меры сталення дзіцяці) павінен ўскладняцца ўслед за тэкстам. Педагогам падбіраюцца ілюстрацыі з уключэннем перспектывы, светаценю, з больш складанымі кампазіцыйнымі рашэннямі - незвычайныя ракурсы, больш дэталёвыя выявы звыклых і знаёмых прадметаў. Аповяд выхавальніка павінен быць па магчымасці вобразным, выразным, каб падняць цікавасць у дзяцей, стварыць пэўны настрой. Педагог падводзіць дзяцей да ўмення параўноўваць адну карціну з другой. Гутарка можа пачацца з аповяду самога выхавацеля пра ілюстрацыі. Затым шляхам пытанняў ён прыцягвае і дзяцей да актыўнага выказвання сваіх уражанняў Старэйшыя дашкольнікі здольныя да некаторага параўнальнага аналізу. Паказаўшы дзецям карціны, выхавальнік пытаецца, дзе, на іх думку, намаляваная адна падзея і дзе іншая. Пытанні выхавальніка накіроўваюць увагу дзяцей на каларыт ілюстрацыі - спалучэнне фарбаў, характэрныя асаблівасці У іншых выпадках, калі ў дзяцей развіта ўменне разглядаць карціны і выхавана цікавасць да іх, гутарка прама пачынаецца з пытанняў да дзяцей. Правёўшы гутарку, выхавальнік напрыканцы выказвае сваё меркаванне пра яе ў зразумелай і цікавай для дзяцей форме, абагульняючы іх выказванні. Кніжная ілюстрацыя дазваляе падвесці дзяцей да паглыбленага ўспрымання зместу тэксту. Вялікую ролю пры гэтым адыгрываюць пытанні выхавальніка, якія ўстанаўліваюць сувязь паміж зместам карціны і праслуханым тэкстам. |
Выхаванцы ад 6 да 7 гадоў |
|
Формы, метады і прыёмы |
Прыёмы, якія спрыяюць ўспрыманню выразных сродкаў дзецьмі гэтага ўзросту, наступныя: - чытанне мастацкіх твораў, адэкватных па змесце ілюстрацыях, якія дзеці разглядаюць; - тлумачэнні, з дапамогай якіх выхавальнік вучыць разумець ўзаемаадносіны герояў, іх настрой, мову жэстаў, мімікі, рухаў; - пытанні, накіраваныя на высвятлення ўзаемасувязі зместу і сродкаў выразнасці, якімі карыстаўся мастак (напрыклад, можна было б намаляваць гэтую ілюстрацыю іншымі колерамі? А што б тады адбылося?). - прыём ўваходжання; - гульні-інсцэніроўкі, міні-паказы па сюжэце ілюстрацыі. |
Асаблівасці ўспрымання |
Ва ўзросце 6-7 гадоў механізм разумення зместу звязнага тэксту, які адрозніваецца нагляднасцю, ужо цалкам сфарміраваны У дзіцяці актыўна пачынаюць складвацца ўяўленні пра навакольны свет - працуе памяць, уяўленне, усё больш ўскладняюцца эмацыйныя рэакцыі. Для дзяцей шостага года жыцця колер ілюстрацый з’яўляецца такой жа важнай прыкметай пры распазнаванні намаляванага вобразу, як і форма. Галоўным у разуменні зместу дзеяння на малюнку з’яўляецца пастава намаляванага чалавека і розныя кампазіцыйныя прыёмы перадачы руху. |
Парады па выкарыстанні
|
У старэйшым дашкольным узросце дзеці пачынаюць ўсведамляць падзеі, якіх не было ў іх асабістым вопыце, іх цікавяць не толькі ўчынкі героя, але і матывы ўчынкаў, перажыванні, пачуцці. Яны здольныя зразумець падтэкст. Эмацыянальныя адносіны да герояў ўзнікаюць на аснове асэнсавання дзіцем усяго сюжэту твора і ўліку ўсіх характарыстык героя Праца выхавальніка ў старэйшай групе накіравана на развіццё эстэтычнага густу: у дзяцей развіваюць уменне разумець змест мастацкага твора, задуму мастака, некаторыя сродкі выразнасці, уласцівыя розным відам мастацтва. Выхавальнік, паказваючы ілюстрацыі, звяртае ўвагу дзяцей на перадачу характэрнай знешнасці героя Дзеці ўжо здольныя ацэньваць карцінкі-ілюстрацыі: адказваць на пытанні (“Спадабалася ці не спадабалася карцінка?”, “Чаму?”), могуць прапаноўваць сваё рашэнне праблемы. Ацэнка розных ілюстрацый дзецьмі становіцца больш абгрунтаванай, калі іх прывучыць разглядаць і параўноўваць ілюстрацыі розных мастакоў да аднаго і таго ж літаратурнага твору. Старэйшыя дашкольнікі набываюць ўменне ўспрымаць творы рознага зместу, а не толькі тыя, у якіх маецца займальны сюжэт, адлюстравана дзеянне. Разам з тым сюжэтную карціну яны здольны ўспрымаць інакш, чым у больш малодшым узросце - пра многае яны могуць здагадацца, многае ўявіць; дапамагаюць атрыманыя дзецьмі веды і новыя ўяўленні пра з’явы жыцця. У дзяцей гэтага ўзросту дастаткова развітая любоў да прыроды, і яны з цікавасцю ставяцца да пейзажу, вызначаюць, якая пара года намалявана, што характэрна для восені і вясны, якія фарбы выбраў мастак для іх перадачы, як намаляваныя зімовы холад, завіруха, восеньскі вецер. Кніжная ілюстрацыя дазваляе падвесці дзяцей да паглыбленага ўспрымання зместу тэксту. Вялікую ролю пры гэтым адыгрываюць пытанні выхавальніка, якія ўстанаўліваюць сувязь паміж зместам карціны і праслуханым тэкстам. Выхавальнік, паказваючы ілюстрацыі, звяртае ўвагу дзяцей на перадачу характэрнай знешнасці героя, а таксама задае пытанні, што выяўляюць асобасныя рысы характару дзядзькі героя, яго ўчынкі. Педагог дапамагае дзецям рабіць нескладаныя высновы, абагульненні, звяртае іх увагу на галоўнае. |
Спіс інфармацыйных крыніц:
- Бушуева, Н. Методика ознакомления дошкольников с книжной графикой / [Электронный ресурс]. – 2017. – Режим доступа : https://infourok.ru/metodika-oznakomleniya-doshkolnikov-s-knizhnoy-grafikoy-2392583.html. – Дата доступа: 17.03.2020.
- Вучэбная праграма дашкольнай адукацыі (для ўстаноў дашкольнай адукацыі з беларускай мовай навучання і выхавання) / Г.І. Бандарэнка [і інш.]; пад агульнай рэдакцыяй Г.І. Бандарэнка. – Мінск: Нацыянальны інстытут адукацыі, 2019. – 464 с.
- Грибовская А.А. Ознакомление дошкольников с графикой и живописью.- М.; Педагогическое общество России, 2013. – 325 с.
- Курочкина Н.А. Детям о книжной графике / Н.А. Курочкина. - СПб.: Детство-Пресс, 2004. - 160 с.
- Комарова Т.С. Изобразительная деятельность в детском саду: обучение и творчество / Т.С. Комарова. - М.: Педагогическое общество России, 2009. - 176 с.
- Методика ознакомления детей с книжной иллюстрацией (в разных возрастных группах) / [Электронный ресурс]. – 2017. – Режим доступа : https://studbooks.net/1859240/pedagogika/metodika_oznakomleniya_detey_knizhnoy_illyustratsiey_raznyh_vozrastnyh_gruppah . – Дата доступа: 17.08.2020.
- Методика работы с книжными иллюстрациями / [Электронный ресурс]. – 2016. – Режим доступа : https://poisk-ru.ru/s10127t1.html . – Дата доступа: 16.03.2020.
- Развитие речи детей дошкольного возраста: пособие для воспитателя детского сада / В.И.Логинова, А.И.Максаков, М.И.Попова и др.; под ред.Ф.А.Сохина. – 3-е изд., испр. И доп. – М.: Просвещение, 1984. – 223 с.
9. Старжынская Н.С. Методыка развіцця роднай мовы / Н.С.Старжынская, Д.М.Дубініна – Мн. «Вышэйшая школа», 2008. – 301 с.